[Videojocs] Match Day, el futbol primigeni

 

La saga de Jon Ritman va ser precursora indiscutible quant a jocs de futbol, a més d’una de les més recordades pels usuaris de ZX Spectrum o Amstrad CPC, entre d’altres.

A principis dels anys 80 no existien massa referents pel que fa a videojocs de futbol en cap dels sistemes de l’època: Spectrum, Amstrad CPC, o Commodore 64. Va ser precisament aquest últim ordinador qui en va rebre el primer títol exitós, International Soccer, creat per Andrew Spencer i publicat l’any 1983.

A partir d’aquest moment arribaria el primer gran clàssic per als amants del futbol: Match Day. Publicat l’any 1984 per Ocean Software, era creació de Jon Ritman que, posteriorment, seria reconegut també per aventures isomètriques com Batman o Head Over Heels.

 

 

Si en algun aspecte destacava Match Day sobre els seus predecessors era en les diferents possibilitats que oferien els seus partits. Els jugadors (disposats en equips de 8 contra 8), eren capaços d’enllaçar passades, rematar de cap, driblar i llançar córners, amb unes animacions precises. Era prompte encara per a llicències i noms reals, però tot s’hi podia configurar, des del color i el nom dels equips (era un goig jugar amb els Ritman Rovers, així i tot) fins a la durada i dificultat dels partits. La perspectiva de la càmera era lateral, i el suau scroll horitzontal permetia seguir el partit allí on es trobara la pilota en tot moment.

 

 

Quatre anys més tard, n’arribaria l’esperada seqüela. Match Day II millorava en tot el joc original, començant pels gràfics: Bernie Drummond es va encarregar del nou disseny dels jugadors i el propi Ritman va idear un sistema de física que permetia executar-hi noves accions, com la volea, ja que ara el moviment de la pilota es trobava condicionat per la part del cos amb què era colpejada.

 

 

La sèrie Match Day, originalment concebuda per a ZX Spectrum, va ser adaptada a Commodore 64, Amstrad CPC (també a PCW) i MSX. Una tercera entrega, Super Match Soccer, fou publicada per a PlayStation i PC l’any 1998, a càrrec de la desapareguda companyia Acclaim. El pas a les 3D no va acabar de funcionar i la saga es manté abandonada des d’aleshores.

 

Trenta-cinc anys després, pot concloure’s que la irrupció de Match Day resulta clau en el món dels videojocs de futbol, ja que hi va introduir tota una sèrie d’avanços que hui dia es consideren bàsics per a qualsevol títol del gènere.

____________

David Pedrós